loading...
روانشناسی
عطریاس بازدید : 7 چهارشنبه 02 بهمن 1392 نظرات (0)

   زندگی پیچیده شهرنشینی امروزه همراه با مشکلات عدیده آن باعث سرخوردگی، اختلالات عاطفی و شخصیتی و خستگی روحی، روانی افراد شده است.استفاده از تفکرمعنوی روزانه و تعمق بر روی آثارعظمت آفریدگار به عنوان پدیده ای ذهنی و روحانی که در بسیاری از موارد با انگاره های اخلاقی و مذهبی جامعه ی ما ایرانیان و مسلمانان مطابقت دارد به طور مستمر، روزانه و به صورت ساده می تواند لحظات و دقائق آرامش بخش و به دور از اضطراب، رنج و افسردگی را فراهم آورد و باعث ارتقای آگاهی و رسیدن به «رهائی» از قید و بندهای روزمرگی شود.

   مطالبی که هرچند مدت یک بار در وبلاگ برای شما قرار می دهیم درباره «مهارت های زندگی» و «دانش زندگی» است. و در واقع ما می خواهیم از این طریق بستری برای  رسیدن به درکی جدید و افزایش و تقویت نیروی امید به زندگی و ایمان به خداوند در افراد حاصل شود.

   هر یک از این مطالب در شرح نزدیک شدن به خداوند و یافتن خوشبختی به موضوع خاصی      می پردازد، که ممکن است بعضی از معانی آن در نخستین بار مطالعه درک نشود که احتیاج به تفکر، تعمق و بررسی بیشتری دارد. به هر حال بعضی از مطالب ممکن است شایسته دوبار خواندن باشد تا خرد، آموزش و ابزار آموزشی وارد زندگی شما شود و باعث تغییر نگرشتان به بخش های مختلف زندگی شود.

    مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک     

                                          چند روزی قفسی ساخته ام از بدنم

   امید است که با تفکر معنوی روزانه و استفاده روزانه از این مطالب نقش درمانگری تفکر معنوی و رویکرد درمانی آن برای افزایش آرامش، دل آسودگی و کاهش تنش های روزمرگی در محیط کار، خانواده و اجتماع بر خوانندگان عزیز مشهود و هویدا شود. و خواننده با تغییر ادراک و تغییر نگرش به هجرت درونی ترغیب شود. مهاجرت از خانه قدیمی اسارت فکرها و الگوهای منفی و پوسیده مانند ترس ها، رنجش ها، وابستگی به دیگران و غفلت از خود و به سمت منزلگاه هدفمند برای ماُمنی یافتن، راه برتر، خویشتن خویش، آرامش و خوشبختی و رضایت از خود و زندگی نائل آیند.

   امید است با مطالعه این مطالب بیدارسازی نیروهای درونی مانند صبر، توکل، تسلیم، پذیرش، اعتماد، تواضع، ایمان و... تحقق پذیرد و این بیدارسازی نیروهای درونی باعث تغیییر زندگی با کمک خداوند شود.

   باشد که اینک و تا ابد قلب و احساستان با نیروها و نعماتی مانند صبر و شکیبایی، رضایت، شهامت و عشق خداوند سرشار شود. باشد که اینک و تا ابد ذهن (فکر) شما از خشم، حسد، طمع، دروغ، غرور، شهوت، پرخاشگری، خودکم بینی، نفرت، رنجش، قربانی شدن و... رها و آزاد شود.

   در زندگی شهرنشینی امروز با رشد مادی گرایی، فردگرایی و تغییر ساختار روانی افراد، خانواده ها و حتی جوامع و نهادهای اولیه جامعه رسیدن به خوشبختی، موفقیت و آرامش برای ارتقاء بهداشت روحی و روانی افراد جامعه لازم و ضروری است که این امر مهم از طریق آموزش مهارت های زندگی و توسعه مهارت های انسانی از طریق توجه به درون و عظمت خویش میسر می گردد. زیرا یکی از بزرگترین دردهای بشری این است که از عظمت درون خود غافل است و همواره به دنیای بیرون از خود می پردازد و فراموش کرده است که کیست، چه بوده، از کجا آمده و مقصدش کجاست.

    سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد   

                                               آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

   وقتی از درون خود و مجموعه نیروهای درون خود مانند نیروی فکر، احساس، اعتماد، سپاسگذاری، تسلیم، تواضع و... فاصله می گیریم در بیرون و زندگی دچار کثرت و به تبع آن، رنج، افسوس، خوددلسوزی، اضطراب، احساس گناه و... می شویم. این نقطه شروع بیماری های ذهنی- تنی، روان- تنی و افزایش رنج های روانی و دوری از رفتارهای متعالی است. اما امروزه روانشناسان، مشاوران و متخصصین علوم رفتاری با استفاده از تفکر روحانی روزانه، بحث های معنوی و افزایش توجه به آثار بزرگی و عظمت خداوند و با عبادت به بهداشت روانی، عاطفی و روحی افراد جامعه و کاهش تنش های درونی و حتی تنش های بیرونی آنان در سطح خانواده، اجتماع و پذیرش زندگی و مشکلات آن کمک شایان توجهی می نمایند.

 

 

 

 

 

منبع: کتاب کیمیای آرامش درون، از عرفان خزایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 37
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 12
  • بازدید کلی : 92